0 0

Sportvoeding voor wielrenners en mountainbikers

sportvoedingJe bent een gepassioneerd fietser. Je rijdt regelmatig je rondjes of je traint hard. Toch merk je dat het ergens stokt. In het begin ging het razendsnel steeds beter, maar nu wordt het steeds moeilijker. Grote kans dat je met de juiste voeding weer een flinke vooruitgang kan boeken.

Als je niet goed op je voeding let, dan kun je tijdens jouw mooie tocht de man met de hamer tegen komen. Je hebt gewoon geen energie meer, je benen zijn leeg en je komt bijna niet meer vooruit. Nog veel vaker komt het voor dat je na een rit dagen met gevoelige spieren rondloopt. Hoe mooi zou het zijn als je dat kunt voorkomen?

Goed en gepland eten en drinken voor, tijdens en na je rit zorgt er voor dat je sneller fietst, niet zonder energie komt te staan en sneller en beter hersteld.

Omdat je tijdens het fietsen trapt heb je energie nodig. Een belangrijke energiebron tijdens het fietsen is vet.

Maar als je een wat hogere inspanning hebt, bijvoorbeeld door te gaan sprinten of de berg op te rijden, dan heeft je lichaam niet genoeg zuurstof om het vet te verbranden. Dan worden koolhydraten verbruikt. Dat is veel snellere brandstof. Maar als je niet oplet, dan is die koolhydraten voorraad zo op. Ja dan komt die man met de hamer!

Met goede sportvoeding kan je dat soort momenten voorkomen of uitstellen.

Eten tijdens je rit?

Als je twee uur of korter traint hoef je niet perse eten. Jouw lichaam heeft dan vast voldoende koolhydraatreserves en vet om de hele rit uit te kunnen rijden. Maar als je langer gaat rijden, dan kan je maar beter zorgen dat je koolhydraten worden aangevuld. Indien je langer gaat dan dan de twee uur is voeding aan te raden om uitputting van je koolhydraatreserves te voorkomen. Die koolhydraten kan je halen uit sportrepen, gelletjes en/of energiedrank.

Welke sportvoeding heb ik nodig?

Natuurlijk kan je hele broden, bananen en andere maaltijden meeslepen. Maar je wilt natuurlijk ook dat het makkelijk meeneemt, voldoende energie in de juiste verhouding afgeeft en makkelijk eet tijdens je rit.

Energierepen zijn uitermate geschikt. De ene reep heeft wat meer vezels dan de ander. Door die vezels wordt de energie wat geleidelijker afgegeven. Heel handig dus als je een lange tourtocht rijdt. Voor korte sprintjes misschien juist wat minder handig.

Als je snel energie wil hebben, dan zijn energiegels ideaal. Die gel wordt snel opgenomen en is makkelijk weg te krijgen op de fiets. Ik kan wel eens misselijk worden als ik niet na het eten van de gel meteen wat drink, dus let daarop.

Tijdens het fietsen merk je vanzelf dat je af en toe wat moet drinken. Vocht zorgt er ook voor dat je geen spierkrampen krijgt. Maar je kunt met drinken ook energie binnen krijgen. Je hebt dan een isotone of hypotone drank nodig.

Hoe herstel je snel met behulp van voeding?

Na een heftige of lange training zijn je spieren flink aangetast en uitgeput. Je moet je energiereserves aanvullen en de spieren herstellen. Koolhydraatrijk voedsel (of repen) helpen met het eerste, eiwitten voor het tweede.
Daarnaast moet je ook zorgen dat de spieren zichzelf ook herstellen. Voor een goed herstel heb je dus eiwitten en koolhydraten nodig. Een eiwitshake geeft je snel de eiwitten die je nodig hebt om te herstellen. Een eiwit shake is dan een van de snelste manieren dat goed te regelen.

Spread the love
0 0